Friday, October 5, 2012

Kampung Nelayan Bagan Sekinchan Selangor

Bot Nelayan

Kampung Nelayan Bagan terletak sekitar Jalan Bagan, Sekinchan. Kebanyakan penduduk menjadi nelayan atau melibatkan diri dalam pekerjaan berkaitan dengan industri perikanan.

Tiba di Kampung Nelayan Bagan, anda akan nampak banyak bot nelayan dalam saiz yang berbeza. Bot-bot nelayan itu berlabuh teratur di jeti. Seperti kenderaan di darat, setiap bot nelayan ada ID sendiri. ID bot nelayan Selangor bermula dengan SL manakala ID bot nelayan Johor pula bermula dengan JH.


Bot Nelayan

Bot nelayan ini sedang kembali dari laut dan menuju ke pelabuhan. Apabila bot ini sampai di jeti, hasil penangkapan akan di punggah. Bot nelayan ini mungkin menggunakan pukat tunda. Kapal pukat tunda Pulau Ketam bermula operasi pada waktu subuh dan pulang ke pelabuhan sebelum matahari terbenam.

Jeti

Setelah hasil penangkapan dipunggah ke jeti, pekerja syarikat perikanan akan mula mengkategorikan dan mengisikan produk marin ke dalam kotak. Akhirnya, kotak-kotak yang diisi dengan produk marin akan dihantar ke destinasi yang tertentu.

Sayang sekali, saya tidak mengambil foto berhubung dengan sinario ini. Jika tidak, anda boleh mempunyai gambaran yang lebih jelas mengenai kehidupan nelayan di Kampung Nelayan Bagan.

Artikel Berkaitan
Profil Google Zuiyanhong
Penulis Artikel Zuiyanhong
Kolej New Era Kajang Selangor
Kenangan Di SJKC Yu Hua Kajang

No comments:

Post a Comment

Maklum balas anda adalah dialu-alukan.