Monday, April 26, 2010

Mi-Fang Korea Selatan (Rice Cookie)

Mi-Fang Korea Selatan
Pada 60-an, Cina di Malaysia memberi mi-fang kepada rakan-rakan dan saudara-mara ketika anak perempuan mereka berkahwin. Sejak 70-an, kedai kek muncul seperti cendawan tumbuh dengan banyaknya. Peranan mi-fang beransur-ansur diambil alih oleh kek. Pemberian mi-fang atau kek adalah mengharapkan jodoh yang berkahwin itu akan memperolehi kebahagiaan.

Mi-Fang Korea Selatan
Anak saya membawa balik sekotak mi-fang Korea Selatan (Rice cookie) semasa dia kembali dari Seoul. Saya terkejut apabila mengetahui bahawa mi-fang ialah salah satu makanan tradisional Korea Selatan.

Bahan-bahan membuat mi-fang termasuk beras berbuih, mentaga dan gula malt. Proses membuat mi-fang tidak sukar. Mendidih mentega dan gula malt dalam periuk dan kacau selama 5 minit. Tuang campuran itu ke dalam dulang yang disapu dengan mentega. Tambah jumlah beras berbuih yang tepat dan kacau sehingga sama rata.

Mi-Fang Korea Selatan
Mi-fang Korea Selatan tidak terlalu manis dan melekit. Ia rangup dan harum. Sebab mengapa mi-fang Korea Selatan tidak melekit kemungkinan gula malt diganti dengan madu. Rempah-rempah ditambah untuk mengharumkan mi-fang.

Pautan Berkaitan

Ma Ci Korea Selatan

Pai Keju Korea Selatan

Teh Ginseng Korea Selatan


2 comments:

  1. kalau kat malaysia boleh dapat kat mana?

    ReplyDelete
  2. Akufobia:
    Dapat dibeli di kedai biskut atau kedai kek.

    ReplyDelete

Maklum balas anda adalah dialu-alukan.