Tuesday, June 8, 2010

St. Francis Xavier Merenung Selat Melaka

St. Francis Xavier
Mubaligh Sepanyol St. Francis Xavier berdiri sendiri di Bukit St. Paul di Melaka. Beliau telah menghadap Selat Melaka selama lebih dari 400 tahun. Mungkin St. Francis Xavier terlalu merindui halaman kampungnya atau cita-citanya masih belum dipenuhi.

St. Francis Xavier
Ini merupakan patung mubaligh Katolik terkenal St. Francis Xavier. Tapak tangan kanan patung telah putus. Saya pernah menganggap bahawa tapak tangan itu dimusnahkan oleh orang yang berniat jahat. Sebenarnya terdapat pelbagai versi cerita tentang peristiwa itu.

St. Francis Xavier telah dilahirkan dalam sebuah keluarga bangsawan Sepanyol pada 1506. Semasa belajar di Paris, beliau bertemu dengan pengasas bersama Persatuan Nabi Isa---St. Ignatius Loyola. Semenjak itu, beliau menjadi seorang mubaligh Roman Katolik dan menyebarkan Katolikisme dengan sepenuh hati di Timur.

Kubur St. Francis Xavier
Dalam perjalanan ke Cina, St. Francis Xavier sakit tenat dan kemudian meninggal dunia di Pulau Shangchuan, Cina. Mayatnya telah ditanam di dalam Gereja St. Paul sebelum dikebumikan semula di Goa, India.

Kubur St. Francis Xavier ditutup dengan jaring dawai. Menurut desas-desus lain lubang itu ialah tempat keluar terowong bawah tanah. Anda boleh membuat hajat selepas memasukkan duit kedalam lubang besar itu.

Pautan Berkaitan :
Zoo Melaka

India Kecil Melaka--Jalan Bendahara

Pesta Layang-Layang Antarabangsa Melaka

No comments:

Post a Comment

Maklum balas anda adalah dialu-alukan.