Sunday, June 6, 2010

Gereja St. Paul Melaka

Gereja St. Paul Melaka
Gereja St. Paul masih menegak di atas Bukit St. Paul di Melaka. Sama ada hujan atau cerah, Gereja St. Paul telah bersama dengan orang Melaka selama lebih dari 400 tahu.

Gereja St. Paul telah dibina oleh---Duarte Coelho pada 1521. Pada awalnya, Gereja St. Paul merupakan sebuah gereja kecil untuk Katolik yang berada di Melaka pada abad ke-16. Pada 1566, Gereja St. Paul diubahsuai dan menjadi sebuah bangunan dua tingkat. Selain itu, sebuah mercu suar juga dibina di depan gereja.

Gereja St. Paul Melaka
Nama asal Gereja St. Paul ialah "Our Lady of The Hill" dan dinama semula sebagai "Gereja St. Paul" oleh Belanda. Gereja St. Paul telah diguna sebagai tempat ibadah sementara bagi Kristian di Melaka semasa pendudukan Belanda.

Gereja St. Paul telah terbengkalai apabila pembinaan Gereja Christ siap pada 1753. Kemudian, Gereja St. Paul dijadikan sebagai kubur oleh Belanda untuk menanam bangsawan mereka yang meninggal dunia.

Gereja St. Paul Melaka
Dengan masa berlalu dan akibat peperangan, Gereja St. Paul nyaris lesap. Nasib baik, dinding batu merah belang-belang masih berdiri tegak. Kalau tidak, ia akan menjadi satu lagi cerita sedih selaras perobohan dinding bandar purba oleh Inggeris.

Gereja St. Paul Melaka
Terdapat dua penyanyi Melaka menyanyi dengan gembira untuk para tetamu dari seluruh dunia. Mereka menyambut pelawat Gereja St. Paul dengan suara mereka yang nyaring.

Gereja St. Paul Melaka
Kebanyak tangga batu yang menuju ke Gereja St. Paul telah menukar wajah. Misalnya tangga batu dalam gambar di atas, bahagian atas ditutup dengan jubin seramik moden tetapi bahagian bawah dikekalkan tidak berubah. Ini bukan tapak bersejarah yang tulen. Ini adalah satu lagi projek 1Malaysia yang memalukan.

No comments:

Post a Comment

Maklum balas anda adalah dialu-alukan.