Monday, November 25, 2013

Bukit Koman Raub Pahang

Bukit Koman

Bukit Koman terletak tidak jauh dari bandar Raub. Jarak antara dua lokasi sekitar 2 hingga 3 km. Dalam jangka masa 10 minit boleh tiba jika memandu dengan lambat dari bandar Raub.

Bukit Koman

Kebanyak penduduk Bukit Koman terdiri daipada kaum Cina.

Perkampungan ini dibina kerana penemuan lombong emas pada suatu ketika dulu. Oleh kerana harga emas melambung tinggi, industri perlombongan emas yang lama diberhentikan memproses semula.


Australian Gold Mining

Kami singgah di Bukit Koman disebabkan isu penggunaan cyanide di lombong emas.

Pintu masuk Raub Australian Gold Mining dikawal ketat degan dikelilingi pagar berduri. Menurut penduduk setempat, mengambil gambar dilarangkan di kawasan syarikat perlombongan emas itu.


Stop Cyanide Mining

Dengan keadaan politik Malaysia telah ditentukan, kempen membantah penggunaan cyanide seolah-olah semakin lenyap.

Orang Bukit Koman seperti diabaikan oleh kerajaan BN dan dipaksa hidup dalam alam sekitar yang tercemar. Err....kerajaan BN yang mendahului rakyat begitu melayan penduduk Bukit Koman.


SJKC Yuh Hwa

Terdapat sebuah sekolah Cina di Bukit Koman. Kesianya murid-murid sekolah tersebut terpaksa bernafas udara yang indeks pencemaran tinggi.

Bukit Koman wujud kerana penemuan lombong emas. Kini, Bukit Koman menghadapi masalah juga kerana lombong emas. Memang sungguh peliknya nasib Bukit Koman.

Diharap masalah Bukit Koman dapat diatasi dan penduduknya hidup dengan bahagia.

Post Berkaitan
Profil Google Zuiyanhong
Penulis Artikel Zuiyanhong
Pantai Merang Terengganu
Sungai Jerik Maran Pahang

No comments:

Post a Comment

Maklum balas anda adalah dialu-alukan.