Friday, June 22, 2012

Pekan Terpencil Sungai Lembing Pahang

Sungai Lembing

Terletak di pantai timur Pahang, Sungai Lembing kira-kira 42 km dari Kuantan. Walaupun Sungai Lembing di kawasan pedalaman tetapi tidak menghindar saya mengunjung pekan kecil ini.

Saya telah tahu tentang landskap menawan Sungai Lembing selama bertahun-tahun. Sayang sekali saya tidak pernah pergi ke sana ketika menetap di Temerloh. Oleh kerana isue rare-earth menimbul, saya mengambil keputusan untuk melawat Sungai Lembing sebelum pekan itu dijadikan tapak buangan.

Sungai Lembing pernah menjadi pengeluar bijih timah utama di dunia. Perlombongan bijih timah Sungai Lembing diuruskan oleh Pahang Consolidated Company Limited (PCCL). Semasa tempoh puncak pengeluaran, PCCL memiliki lombong bawah tanah yang terbesar dan terdalam di dunia. Kawasan perlombongan Sungai Lembing ditutup pada 1986 apabila harga timah dunia merosot.

Gambar di atas merupakan jalan utama pekan Sungai Lembing. Terdapat rumah papan lama dua tingkat di sepanjang jalan. Sepohon pokok berusia seratus tahun menegak di tengah jalan. Warga emas akan dilihat berbual-bual dan mengambil angin di bawah pokok tersebut pada waktu senja.

Selain menikmati juadah hebat, kami juga bersiar-siar di tempat menarik sekitar Sungai Lembing.

Artikel Berkaitan
Profil Google Zuiyanhong
Penulis Artikel Zuiyanhong
Ikan Air Tawar Pekan Sehari
Kuil Sri Marathandavar Maran
Pantai Timur Semenanjung Malaysia

No comments:

Post a Comment

Maklum balas anda adalah dialu-alukan.