Saturday, May 29, 2010

Anggerik Memekar Tanpa Ketakutan Atau Memihak

Anggerik
Saya hidup dalam keadan kesukaran selepas bersara. Semoga, saya boleh mendapat sedikit wang untuk menyarai perbelanjaan harian.

Anggerik saya memekar pada akhir-akhir ini. Orang Cina mempercayai bahawa bunga berkembang merupakan satu tanda kekayaan dan kemakmuran. Malangnya, saya tidak menjadi kaya, sebaliknya menjadi lebih miskin.

Anggerik
Oleh kerana saya tidak pernah terlibat dalam jenayah dan tidak mempunyai masalah kewangan, saya tidak akan takut polis, pegawai SPRM atau lintah darat mengetuk pintu rumah saya pada tengah malam. Walaupun saya miskin tetapi saya tidak ada apa-apa untuk dirisaukan.

Penyair kedesaan Cina---Tao Qian (365-427), juga dikenali sebagai Tao Yuan Ming, ialah seorang penyair terkenal Dinasti Jin Timur. Beliau tidak akan menunduk seperti seorang hamba untuk ganjaran saraan hidup. Selain itu, beliau enggan bersubahat dengan pegawai-pegawai yang rasuah dan meletakkan jawatannya.

Sebagai seorang guru, saya menjalankan tugas tanpa ketakutan atau memihak. Saya bersara pilihan kerana tidak puas hati terhadap pegawai-pagawai yang tidak prihatin dan munasabah. Secara kebetulan, Tao Qian dan saya suka berkebun serta menikmati kehidupan desa.

Pautan Berkaitan
Kaktus Memekar Bunga Merah

Peminat Muda Micheal Jackson

Menikmati Teh Dari United Kingdom


No comments:

Post a Comment

Maklum balas anda adalah dialu-alukan.