Wednesday, December 18, 2013

Kampung Cina Kuala Terengganu

Kampung Cina

Kampung Cina Kuala Terengganu terletak di luar Hotel Sri Malaysia. Melangkah keluar dari Hotel Sri Malayisa, anda akan nampak gerbang Kampung Cina Kuala Terengganu.

Kampung Cina

Kampung Cina Kuala Terengganu terlalu meriah pada siang hari. Jalan raya penuh sesak dengan kenderaan. Walaupun sebagai tempat penarik pelancong, Kampung Cina Kuala Terengganu tidak ada lalun pejalan kaki.

Kampung Cina

Terdapat bangunan baru muncul di keliling Kampung Cina Kuala Terengganu. Ini membayangkan kerajaan tidak mengambil berat dalam pemeliharaan tapak sejarah yang dapat meningkatkan industri pelancongan dan menambahkan pendapat penduduk setempat.

Gerai Nasi Hainan

Gerai yang menjual nasi Hainan didapati di Kampung Cina Kuala Terengganu berhampiran dengan Hotel Sri Malaysia. Sepinggan nasi Hainan ini berharga RM 4. Harga nasi Hainan ini berpatutan dan rasanya enak. Lokasi gerai nasi Haiana juga sesuai dan persekitarannya tidak bising.

Nasi Hainan

Nasi Hainan tidak berbeza dengan nasi campur yang dapat di beli di merata tempat di Malaysia. Sebenarnya nasi Hainan merupakan campuran nasi ayam dengan nasi campur.

Bahan nasi Hainan termasuk nasi, ayam, sawi, telur goreng dan kubis atau kubis Cina. Sungguhpun orang Hainan terkenal dengan nasi ayam terutamanya nasi ayam bebola tetapi nasi Hainan Kuala Terengganu pun tidak kurang lazatnya.


Tokong Heann

Seni bina Tokong Heann benar-benar mengagumkan. Tokong Heann merupakan salah sebuah tokong yang terkuno di Terengganu. Dibina pada Dinasti Qing, Tokong Heann berperanan menjadi tempat orang Cina berhimpun dan bersembahyang.

Kami pernah melawat Kuala Terengganu pada tahun 80an. Keadaan Kampung Cina Kuala Terengganu tidak banyak berubah. Hanya tebing sepanjang sungai di sisi Kampung Cina Kuala Terengganu telah ditimbus dengan pasir. Projek ini memusnahkan keindahan muara Sungai Terengganu.

Post Berkaitan
Jeti Marang Terengganu
Profil Google Zuiyanhong
Penulis Artikel Zuiyanhong

No comments:

Post a Comment

Maklum balas anda adalah dialu-alukan.