Sunday, December 22, 2013

Dataran Infomasi Kuala Lipis

Kuala Lipis

Dataran informasi terletak di pekan lama Kuala Lipis. Pelbagai informasi pelancongan boleh diperoleh di dataran tersebut.

Kuala Lipis

Gambar ini menunjukkan lokasi tapak bersejarah yang di dapati di Kuala Lipis.

Kuala Lipis pernah menjadi pusat pengeluaran emas dan bijih timah pada masa dahulu. Terdapat banyak bangunan bersejarah ditinggalkan oleh orang British yang berlombong di Kuala Lipis.


Kuala Lipis

Pejabat pos berwarna putih ini terletak di tepi dataran infomasi. Dibina pada tahun 1910, sejarah pejabat pos ini telah melebihi 100 tahun.

Demi memudahkan penghantaran surat, sebuah stesen kerata api dibina di sebelah pejabat pos. Stesen kerata api itu masih beroperasi hingga sekarang.


Kuala Lipis

Kota Kinabalu Sabah ada batu tanda sifar. Kuala Lipis juga ada batu tanda sifar. Berdasarkan catatan sejarah, batu tanda sifar ini diasaskan pada tahun 1890. Pengiraan jarak antara Kuala Lipis dan Kuala Lumpur bermula dari batu tanda sifar ini.

Akan beransur-ansur menulis post tentang SMK Clifford, Kelab Pahang, Masjid Negeri, Tokong Tianhou, stesen kerata api, kediaman Clifford, infomasi penginapan dan pekan lama Kuala Lipis.

Post Berkaitan
Pekan Sungai Jerik
Bukit Koman Raub
Sungai Lembing Pahang
Profil Google Zuiyanhong
Penulis Artikel Zuiyanhong

No comments:

Post a Comment

Maklum balas anda adalah dialu-alukan.