Saturday, October 12, 2013

Kampung Rakyat Seongeup Jeju

Kampung Rakyat Seongeup

Lawatan ke Jeju Kampung Rakyat Seongeup seperti kembali ke zaman dahulu. Jelas sekali kerajaan Korea Selatan bekerja keras untuk mencapai matlamat meningkatkan pendapatan rakyat.

Kampung Rakyat Seongeup

Walaupun rumah Kampung Rakyat Seongeup dibina memirip rumah masa kuno tetapi tidak sama dengan rumah terdapat di Kampung Hanok Bukchon dan Kampung Hanok Namsangol di Seoul. Mungkin persekitaran dan cara hidup penghuni di Seoul dan Pulau Jeju berbeza.

Kampung Rakyat Seongeup

Jerami dijemur di depan rumah. Jerami kering diikat dengan tali dan diguna untuk menjadi bumbung rumah. Dingin rumah pula dibuat daripada batu lava. Jurang di antara batu disumbat tanah liat.

Kampung Rakyat Seongeup

Tembok keliling rumah juga dibuat daripada batu lava. Sebagai sebuah pulau kecil, Pulau Jeju sentiasa menghadapi tiupan angin kencang. Oleh sebab itu, penghuni pulau menggunakan tembok batu untuk menyekat tiupan angin.

Kampung Rakyat Seongup

Meskipun undang-undang ketat tidak di laksanakan di Pulau Jeju, tiada kejadiaan pencurian berlaku pada masa lampau.

Tiang Batu berlubang tiga ini merupakan pintu pagar. Tidak menyelak kayu pada tiang batu bermaksud tuan rumah berada di rumah.


Bunga Rape

Bermekar di Kampung Rakyat Seongeup, bunga rape manari dalam angin untuk menyambut pelawat dari merata tempat.

Bunga Lobak

Kebanyak orang tahu tentang lobak tetapi berapa orang pernah melihat wajah sebenar bunga lobak yang terpapar dalam gambar di atas?

Post Berkaitan
Ladang Kuda Jeju
Batu Kepala Naga Jeju
Lapangan Terbang Jeju
Profil Google Zuiyanhong
Penulis Artikel Zuiyanhong

No comments:

Post a Comment

Maklum balas anda adalah dialu-alukan.