Sunday, March 3, 2013

Rumah Api Tanjung Tuan Melaka

Tanjung Tuan

Tanjung Tuan terletak di Negeri Sembilan,Malaysia. Port Dickson merupakan pekan terlekat dari Tanjung Tuan. Jarak memandu dari Port Dickson ke Tanjung Tuan sekitar 17km hingga 20 km.

Walaupun Tanjung Tuan berada di Negeri Sembilan tetapi Tanjung Tuan adalah dimiliki Melaka. Lebih kurang 55 km dari bandar Melaka, Tanjung Tuan ialah sebuah tanjung menghadapi Selat Melaka.


Rumah Api

Mengesan sejarah Tanjung Tuan, terpaksa menyentuh pertempuran laut antara Belanda dan Portugis pada tahun 1606.

Selepas kejatuhan Dinasti Melaka, anak Sultan Mahmud Shah iaitu Sultan Alauddin Riayat Shah II menubuhkan Dinasti Johor.

Demi merampas kembali pemerintahan Melaka, Sultan Alauddin Riayat Shah selalu menyerang Melaka. Sultan Johor juga menandatangani perjanjian dengan Belanda menentang Portugis. Pada tahun 1606, Sultan Johor bersama Belanda bertempur dengan Portugis di kawasan laut Port Dickson.

Pada tahun 1511, Portugis berjaya menawan Melaka. Portugis membina sebuah rumah api di Tanjung Tuan untuk membimbing kapal-kapal yang melayar di Selat Melaka.

Setelah mengalami jajahan Portugis, Belanda, British dan Jepun, rumah api itu masih kekal di atas bukit di Tanjung Tuan.

Post Berkaitan
Profil Google Zuiyanhong
Penulis Artikel Zuiyanhong
Politeknik Merlimau Melaka
Kincir Angin Belanda Melaka
Air Pancut Ratu Victoria Melaka
Legenda Dataran Belanda Melaka
Pusat Informasi Pelancong Melaka

No comments:

Post a Comment

Maklum balas anda adalah dialu-alukan.