Thursday, January 6, 2011

Pemandangan Salji Mt. Sorak Korea Selatan

Mt. Sorak
Mt. Sorak, puncak ketiga tinggi terletak di Wilayah Gangwon di Korea Selatan. Bertolak dari Seoul ke Mt. Sorak mengambil masa 4 jam. Kerajaan Korea Selatan mengumumkan Mt. Sorak sebagai kawasan pemuliharaan alam dalam tahun 1965. Manakala UNESCO pula, menyenaraikan Mt. Sorak sebagai Warisan Dunia dalam tahun 1982.

Mt. Sorak
Mt. Sorak, destinasi yang perlu melawat ketika berkunjung di Korea Selatan. Menurut risalah pelancongan yang dibekal oleh hotel, masa yang paling sesuai untuk mendaki Mt. Sorak adalah pada musim gugur. Sekiranya anda gemar menikmati pemandangan musim luruh, menjejak kaki ke Mt. Sorak sekitar September hingga November.

Mt. Sorak
Jika anda ingin rasa bayu sejuk dan salji putih, anda boleh membuat satu temu janji dengan Mt. Sorak pada musim sejuk. Sokcho ialah kota terdekat dengan Mt. Sorak. Dari Sokcho ke Mt. Sorak hanya memerlukan 15 minit dengan menaiki kereta. Taman Nasional Mt. Sorak merupakan lokasi yang paling popular dikunjungi. Patung raksasa Buddha dan tokong Shinhung berada di pintu masuk utama Taman Nasional Mt. Sorak.

Mt. Sorak
Tiba di pintu masuk utama Taman Nasional, anda harus berjalan kaki ke stesen kereta kabel. Pengunjung boleh menaiki kereta kabel ke Kubu Gwongeumseong. Kalau anda sihat dan kuat, boleh meneruskan perjalanan ke puncak Mt. Sorak. Kereta kabel tidak beroperasi semasa berangin dan bersalji. Nasib baik cuaca cerah sewaktu saya menziarahi Mt. Sorak.

Suhu musim sejuk di Mt. Sorak di bawah sifar. Ingat membuat persiapan rapi supaya dapat bercuti dengan gembira di Mt. Sorak dan membawa kembali kenangan manis.

Artikel Berkaitan
Muzium Rakyat Korea Selatan
Everland Theme Park Korea Selatan
Menara Hanbit Taman Ekspo Sains Daejeon


4 comments:

  1. hope i can be there one day.. :-)

    ReplyDelete
  2. Mohd Hafiz:
    Hi brother, you can go anytime. Just book a flight ticket and fly there.

    ReplyDelete
  3. is it easy to get public bus from seoul to mt seorak and then is it possible to get back to seoul on the same day? I am going to seoul in september and would love to do some hiking....

    thanks

    ReplyDelete
  4. Anonymous:
    Yes, you can get a bus to Mt Sorak from Seoul.
    It's not advisable to return to Seoul from Mt Sorak on the same day.

    ReplyDelete

Maklum balas anda adalah dialu-alukan.