Monday, December 28, 2009

Kelakuan Yang Memalukan

Saya dan keluarga melancong ke Perth, Australia Barat pada 2002. Semasa berada di Perth, kami menaiki teksi berulang-alik ke pusat beli-belah yang terletak di Murray Street dan Hay Street. Tambang teksi yang kami membayar bagi setiap perjalanan itu lebih kurang sama. Kedaan ini membuktikan bahawa pemandu teksi Perth tidak menuntut tambang yang tidak berpatutan. Kejujuran mereka patut disanjung tinggi.

Tiga tahun kemudian ia-itu pada 2005, kami pula melancong ke Korea Selatan sambil menziarahi anak yang bermastautin di Seoul. Dengan bantuan pengurus hotel, kami dapat menaiki teksi ke tempat kediaman anak pada larut malam. Kami membayar tambang teksi yang sama untuk pergi dan balik. Saya amat bersyukur kepada pengurus hotel dan pemandu teksi Korea Selatan yang berdedikasi.

Bagaimana perkhidmatan pemandu teksi Malaysia pula?

Sering menaiki teksi di Kuala Lumpur dan Petaling Jaya, perjalanan yang memerlukan tambang RM10 diminta membayar RM50. Terdapat banyak pemandu teksi enggan menggunakan meter dan menolak menghantar penumpang ke tempat tertentu. Menteri di Jabatan Perdana Menteri Dautk Seri Mohamed Nazri Abdul Aziz menuduhkan perkhidmatan teksi sebagai tandas awam.


Pada 2008, saya bersama isteri berkunjung ke Singapura. Kami sesat jalan manakala ke Marina Square dan menyemak peta di persimpangan jalan. Seorang Singapura yang lalu menghulurkan bantuan kepada kami.


Sekiranya menanya arah di kota raya di Malaysia, jangan harap dapat layanan. Sikap kedinginan orang ramai di kota raya mungkin disebabakn oleh situasi jenayah yang menakutkan. Penghuni kota raya sentiasa berwaspada terhadap orang yang tidak dikenali.


Dilayan dengan sopan di negara asing tetapi menghadapi kehampaan di negara sendiri, saya sungguh segan berhubung dengan tingkah laku orang Malaysia yang mengecewakan itu.

2 comments:

Maklum balas anda adalah dialu-alukan.